Pære med crumble og hvid chokolade

18.06

Jeg fik en kasse med lækkerier forleden dag - en kasse med mel, sukker, krydderier og en bunke friske pærer. Det er første gang jeg fået pærer med posten - men dejligt var det. Sammen med alle lækkerierne var et fint lille brev, hvor Santa Maria sendte en efterårshilsen sammen med en lækker opskrift på en pæretærte. Den lød super lækker - men den var lang... altså opskriften og der var virkelig mange ingredienser i.

Her i huset, kan det til tider være svært at finde tid til de lange og lidt indviklede opskrifter og jeg må sige at det sjældent er dem der giver mig energi og lyst til at stå i et køkken. Jeg overvejede tærten - og så tænkte jeg at jeg i stedet ville bruge kassens indhold til at give mig selv en lille udfordring.

Alt skal bruges - find på en lækker dessert! Så det gjorde jeg! Må jeg præsentere - Syltede pærer med sprød crumble og creme af hvid chokolade. Nemt og enkelt og super som gæstemenu, da alt kan laves i forvejen og bare lige samles i et glas eller en skål lige inden servering. Den dufter skønt og proppet med lækre efterårskrydderier.

4 portioner

Crumble
1 dl mel
1 dl brun farin
1 dl havregryn
1 tsk stødt kanel
1 tsk stødt kardemomme
1/2 dl hakkede mandler
1/4 tsk salt
50 gram smør

Syltede pærer
1 1/4 dl vand
2 tsk kardemomme
2 tsk stødt ingefær
200 gram sukker
1 knivspids stødt muskatnød
4 skrællede pærer uden kernehus

Creme af hvid chokolade
100 gram hvid smeltede chokolade
2 æggeblommer
2 æggehvider
2 spsk sukker

Crumble
Tænd ovnen på 180 grader varmeluft.
Bland alle de tørre ingredienser. Skær den bløde smør ud i mindre firkanter og ælt dejen sammen med hånden eller i en røremaskine. Læg blandingen på en bageplade og bag den i 10-12 minutter. Den skal tage lidt farve. Lad den køle af på en bageplade indtil den er dejlig sprød. Puttes evt. i et glas indtil det skal bruges (Den smager også skønt oven på skyr eller yoghurt til morgenmad eller snack)

Syltede pærer
Skræl pærerne og fjern kernehuset. Hæld vand, sukker og krydderier i en gryde og varm det op. Hæld pærerne i sukkerlagen når sukkeret er opløst. Lad dem koge i 5 minutters tid og put pærerne i et glas eller en skål og hæld lagen hen over. Lad den hvile i køleskabet indtil den skal spises.

Chokoladecreme
Smelt chokoladen og lad den køle godt af. Æggeblommer og sukker piskes hvidt. Pisk hviderne stive i en anden skål. Hæld den afkølede chokolade ned til æggeblommerne og pisk massen sammen. Vend herligheden sammen med de piskede hvider og stil på køl.

Anret desserten med chokolade i bunden, pærer og top med crumble.

Velbekommen :)



You Might Also Like

0 kommentarer

Populære indlæg

Instagram @tmilvertz