Flæskestegssandwich

14.24

Vejen til min mands hjerte går helt sikkert forbi en ægte solid flæskekat.


Ja, det hedder en flæskestegssandwich her hjemme hos os. Det er en Roskilde Festival-ting som jeg aldrig helt har forstået. Men en god sandwich er noget jeg forstår.


Tit bliver sådan en sag til, fordi man lige har en rest steg fra dagen før, men faktisk er jeg begyndt at lave en hel steg, udelukkende for denne sandwich skyld. Den giver plus på kone-kontoen, skal jeg hilse og sige.





Fyldet består af en (eller to) skiver lun flæskesteg, sprød flæskesvær (meget vigtigt), kødkål, syltede agurk i skiver, frisk æble i tynde skiver, frisk timian, en god mayo og sennep.


Opskriften på bollerne kommer her.

10 Sandwichboller
3 dl vand
1 dl mælk
50 g gær (kun 25 gram hvis du koldhæver)
1/2 dl olivenolie
1 æg
1 tsk salt
1 spsk sukker
1/2 tsk kardemomme
100 g grahamsmel
ca. 550 g. hvedemel
Ekstra æg til at pensle med + sesamfrø til drys



Gæren røres ud i vandet og der tilsættes mælk, æg og olie. Rør mel, sukker, salt og kardemomme i blandingen og ælt dejen fin og glat.

Hvis du laver dejen dagen før, så stil den på køl indtil du skal bruge den. Hvis du skal skal bage bollerne med det samme, lad den hæve et lunt sted i en 1/2 times tid.

Form bollerne i den ønskede størrelse og bag dem ved 200 grader i ca. 15 min.

Velbekomme.


You Might Also Like

0 kommentarer

Populære indlæg

Instagram @tmilvertz